Wiosna nas nie rozpieszcza. Zimno!!! Zamarzyło mi się jakieś ciepłe, bardzo ciepłe miejsce…

Sauna – oczywiście!

Korzystanie z sauny to doskonały sposób na wspomaganie detoksykacji organizmu, w tym skóry. Pod wpływem wysokiej temperatury mięśnie rozluźniają się i poprawia się ich ukrwienie. Rozgrzane ciało wzmaga produkcję czynników odpornościowych. Tracimy nadmiar wody i szkodliwej soli.

Gruczoły łojowe skóry pozbywają się nadmiaru sebum, a wraz z potem usuwane są szkodliwe substancje. 

Sauna także relaksuje i uspokaja. Ale nie wszyscy powinni z niej korzystać.

Rodzaje saun:

  • sucha (szwedzka); sauna o najwyższych temperaturach (nawet do 120 °C) i niskiej wilgotności powietrza – 10%; zwykle obudowana drewnem, z piecem z gorącymi kamieniami pośrodku; polecana osobom z chorobami reumatycznymi i bólami mięśniowymi oraz astmą. Nie powinno się korzystać z niej częśćiej niż raz w tygodniu.
  • mokra (fińska): zbudowana podobnie do suchej, ale temperatura dochodzi w niej do 90 °C; wysoką wilgotność powietrza 25-50% zapewnia częste polewanie rozgrzanych kamieni wodą; łatwiej w niej wytrzymać niż w suchej, można z niej korzystać często
  • parowa: zapewnia wilgotność powietrza na poziomie 50%, przy temperaturze dochodzącej do 60 °C; piec w takiej saunie ma specjalny parownik, który można wykorzystywać do aromaterapii

Są jeszcze:biosauna, sauny na podczerwień, ruskie banie itd., ale te dopiero się popularyzują i korzysta z nich mniej osób.

Kąpiel w saunie powinno się przerywać co kilka/kilkanaście minut zimnym prysznicem, a po wyjściu z sauny należy odpocząć pół godziny, bo to duże obciążenie dla organizmu. Dobrze jest wyjść od razu na świeże powietrze.

Skorzystanie z sauny po intensywnym treningu zapobiega zakwasom, bowiem sauna wspomaga regenerację tkanki mięśniowej.

NIE POWINNY KORZYSTAĆ Z SAUNY OSOBY:

  • z cerą naczynkową
  • z chorobami układu krążenia, nadciśnieniem tętniczym
  • w ciąży
  • z nadczynnościa tarczycy
  • z jaskrą, daltonizmem
  • z chorobami ośrodkowego układu nerwowego

Przy jakichkolwiek wątpliwościach przed skorzystaniem z sauny warto porozmawiać z lekarzem, bo może się okazać, że w konkretnych przypadkach sauna nie zaszkodzi, a nawet pomoże.